Klantcase: ZOO&ZO
Doorontwikkeling van de PrestaShop webshop voor een van de grootste dierenwinkels van Nederland
Wie is ZOO&ZO?
ZOO&ZO, een begrip in regio Ede (en ver daarbuiten) is veel meer dan zomaar een dierenwinkel. Naast een enorm assortiment van meer dan 20.000 producten. Kan je er uitgebreid lunchen, is er een hondenwasstraat en organiseren ze het hele jaar activiteiten in- en om de dierenwinkel.
ZOO&ZO is de laatste jaren online uitgegroeid tot een belangrijke speler in de dierenbranche. Het online landschap veranderd snel en daarin proberen ze mee te bewegen. Vermomd onder enkele naamswijzigingen van beide partijen, werken we sinds ’t Guppy-tijdperk al samen. De online webwinkel draait op PrestaShop. Buiten de standaardfunctionaliteit van PrestaShop heeft ZOO&ZO behoorlijk wat extra wensen om onze online klanten beter te kunnen serveren. Onze samenwerking heeft zich de afgelopen jaren gericht op het (door)ontwikkelen van nieuwe toepassingen en persoonlijke oplossingen binnen de webwinkel om de online klant beter van dienst te kunnen zijn.
Uitdaging van de klant
ZOO&ZO wilde graag hun bestaande webshop (PrestaShop 1.6) doorontwikkelen naar een webshop op de vernieuwde versie van PrestaShop 1.7.
Deze webshop moest aan de volgende punten voldoen:
- Vernieuwde front-end/thema (volledig maatwerk)
- ‘Aanbiedingspagina’ die dynamisch gevuld wordt
- Maatwerk module voor levertijden
- Koppeling met boekhoudsysteem
- Verbeterde conversieflow
- Snellere laadtijden
ZOO&ZO wist dat de inmiddels verouderde webshop doorontwikkeld moest worden en heeft dit bij Nxtlvl neergelegd. Een van de belangrijkste actiepunten was de optimalisatie van de conversieflow en gebruiksvriendelijkheid. Vooral hun grote en uitgebreide menu moest worden omgezet naar een gebruiksvriendelijk kleiner menu, waardoor er minder interne links gegenereerd worden. Hierdoor kon de website niet (goed) stijgen in de Google ranking.Veel interne links zijn namelijk niet wenselijk voor een goede organische ranking. Daarnaast moest er een koppeling tussen de webshop en boekhoudsysteem ‘AFAS’ komen en wilden ze graag een een speciale ‘aanbiedingspagina’ die dynamisch gevuld wordt met producten.
Van uitdaging naar oplossing
Het ontwikkelen van een maatwerk front-end
Voor de nieuwe webshop van ZOO&ZO ontwikkelden wij zelf een front-end (thema). Hierdoor konden wij de wensen van de klant perfect vertalen naar een online uitstraling. De UI en UX designers van Nxtlvl hielden hierbij uiteraard direct rekening met de wens van ZOO&ZO om het zeer uitgebreide menu kleiner te maken zodat daarmee ook de SEO score en conversieflow kon worden verbeterd.
Dynamisch gevulde productpagina
Om conversies te stimuleren bouwden wij een dynamisch gevulde aanbieding/productpagina. Op deze pagina worden producten in de aanbieding dynamisch weergegeven, op basis van de persoon die het bekijkt. Zo voorkomen we dat er meerdere losse pagina’s moesten worden gebouwd en stimuleren we conversies door gepersonaliseerde aanbiedingen te laten zien.
Specifieke module voor levertijden
Om ervoor te zorgen dat alle levertijden kloppen, hebben we een speciale module gemaakt. Hierdoor kunnen klanten tijdens het bestellen zien wat de levertijd is, op basis van of het product op voorraad is, wat het gewicht is en wie de leverancier is. Hierdoor zijn alle getoonde levertijden (per product) dus vrijwel altijd correct.
Koppeling boekhoudsysteem AFAS
Daar de webshop van ZOO&ZO ontzettend veel producten bevat, diende er een koppeling te worden gemaakt met hun administratiesoftware/boekhoudsysteem ‘AFAS’. Middels een slimme plug-in die wij op de website hebben geïnstalleerd, kon de koppeling worden gerealiseerd. Hierdoor worden alle verkopen direct in de boekhouding van ZOO&ZO verwerkt, wat natuurlijk veel tijd scheelt.
De groei na de verbeteringen
Door strategisch mee te denken met de klant, en hun wensen te vertalen in pragmatische oplossingen hebben wij een aantal mooie resultaten kunnen realiseren. Nxtlvl leverde:- Vernieuwde webshop op Prestashop versie 1.7
- Maatwerk front-end voor webshop
- Verbetering conversieflow en gebruikservaring
- ‘Aanbiedingspagina’ die dynamisch gevuld wordt
- Specifieke module voor levertijden
- Integratie met boekhoudsysteem
- Snellere webshop
"Voor een grotere webshop met meer dan 20.000 online producten waarvoor extra maatwerk nodig is, hebben we aan Nxtlvl de juiste partner."
Meer klantcases
Klantcase: ZOO&ZO
ZOO&ZO, een begrip in regio Ede (en ver daarbuiten) is veel meer dan zomaar een dierenwinkel. Naast een enorm assortiment van meer dan 20.000 prod…
Klantcase: STTN
In 1996 begon STTN met het importeren van natuursteen tuinproducten en inmiddels is het uitgegroeid tot een bedrijf met een breed scala aan natuurstee…
Klantcase: Groothandel Solar
In mei 2010 werd Groothandel Solar opgericht door Angira. Vanuit haar ‘Passion for Fashion’ is het concept ontstaan en gestart. Met 3 man sterk hebben…
We leren je graag kennen.
Samen behalen we het volgende level.Zet de eerste stap en neem contact op.