Verhoog je omzet met e-mailmarketing campagnes: 5 handige tips voor B2C webshops
Nog niet iedereen maakt gebruikt van e-mailmarketing. Zonde, want met e-mailcampagnes kan je eenvoudig je online omzet verhogen. Consumenten die regelmatig een e-mail ontvangen spenderen doorgaans meer op je webshop. In deze blog vind je vijf tips voor het opzetten van een succesvolle e-mailcampagne!
Tip 1: Verhoog het aantal nieuwsbrief inschrijvingen
Begin met het verhogen van het aantal inschrijvingen voor jouw nieuwsbrief. Plaats een aanmeld button op je homepage of maak gebruik van een pop-up. Er zijn oneindig veel mogelijkheden! Heb je ook een fysieke winkel? Vraag klanten tijdens het afrekenen of ze je nieuwsbrief willen ontvangen. Of leg een stapel inschrijfkaartjes neer bij de kassa. Wij denken graag met je mee hoe jij het aantal inschrijvingen kan verhogen.
Let op: klanten schrijven zich sneller in als er voordelen of een beloning aan vast zit. Geef bijvoorbeeld korting op de volgende aankoop of laat ze kans maken op een prijs.
Tip 2: Verzamel informatie over je doelgroep
Het is erg belangrijk om de klantgegevens te verrijken met klantspecifieke kenmerken, zoals: geslacht, leeftijd en interesses. E-mailplatformen zoals Copernica zullen deze data automatisch verrijken gebaseerd op klantinformatie uit verschillende databases. Wanneer je werkt met een e-mailplatform als MailChimp, kan je deze informatie zelf verrijken door het optimaliseren van je inschrijfpagina en je registratieproces.
Let op: vraag niet om te veel informatie op de inschrijfpagina, dit heeft een negatieve invloed op het aantal aanmeldingen. Stuur pas na inschrijving een e-mail om aan te geven dat je bepaalde informatie mist.
Tip 3: Creëer e-mailcampagnes voor diverse doelgroepen
Na het verrijken van je e-maillijst, kun je klanten onderverdelen in diverse segmenten en de e-mailcampagne toespitsen op de eigenschappen van deze groep. De tijd waarin dezelfde e-mail naar je volledige e-maillijst werd verstuurd is voorbij. Hoe beter de segmentatie, hoe persoonlijker de e-mail en daarmee waarschijnlijk een hogere conversieratio.
Tip 4: Vind het beste verzendmoment
Het beste tijdstip voor het versturen van een e-mailcampagne kan per doelgroep verschillen. Daarom adviseren we om dit te gaan testen. Stuur bijvoorbeeld een nieuwsbrief op verschillende dagen in de week. Aan de hand van de statistieken kun je meten wat de respons is op je nieuwsbrief. Blijf deze test om de zoveel tijd herhalen, want het gedrag van je doelgroep kan namelijk veranderen.
Tip 5: Verstuur gepersonaliseerde e-mailcampagnes
Gepersonaliseerde e-mailcampagnes zijn afgestemd op het profiel van je klant en voldoen aan zijn of haar wensen of interesses. Hieronder vind je enkele voorbeelden van verschillende gepersonaliseerde e-mailcampagnes:
- Verjaardagsmail: Verstuur een mail om de klant te feliciteren en voeg eventueel een korting of cadeautje toe.
- Welkomstmail: Je bezoeker is zojuist een klant geworden, dit is het ideale moment om de nieuwe klant te verwelkomen. Speel hierop in met een passende actie of korting.
- Herbestellingsmail: Maak het je klanten gemakkelijk om een product nogmaals te bestellen en speel in op de eerder bestelde producten. Met een druk op de knop kan een klant een herhaalbestelling plaatsen.
- Reactivatiemail: Zijn er klanten die al een langere periode niks meer bij je hebben gekocht? Dan zijn ze je wellicht vergeten. Stuur ze dan een activeringsmail!
- Het verlaten winkelwagentje: Stuur klanten een mail om ze alsnog over te halen om een bestelling af te ronden.
Samen met Nxtlvl jouw e-mailcampagnes opzetten?
Zoals je kunt lezen zijn er veel manieren om meer omzet te halen uit e-mailmarketing campagnes. Nxtlvl kan je van A tot Z helpen met het behalen van je doelen via e-mailmarketing. Of je nu meer omzet wilt behalen, een specifiek product wilt promoten of meer leads wilt verzamelen, wij zetten de meest effectieve e-mailcampagnes in om jouw doel te behalen! Wil jij weten hoe we jouw omzet kunnen verhogen door middel van e-mailmarketing? Vraag nu een vrijblijvend kennismakingsgesprek aan.
Share this
Persbericht - Nxtlvl Group neemt digital commerce agency Raak Creative over.
Tuil, 15-04-2024 Nxtlvl Group BV heeft Australisch digital commerce agency Raak Creative (raak.com.au) overgenomen. Raak zal onderdeel uit gaan maken …
Tools om jouw digitale toegankelijkheid te meten
Digitale toegankelijkheid betekent dat webshops of websites zo zijn ontwikkeld dat alle mensen het gemakkelijk kunnen gebruiken. Heb je een fysieke wi…
Wat is digitale toegankelijkheid?
Naarmate ons gebruik van technologie en digitale kanalen explosief toeneemt, groeit ook de behoefte aan digitale toegankelijkheid voor mensen met een …