Het World Wide Web Consortium (W3C) heeft richtlijnen opgesteld voor digitale toegankelijkheid. Dit zijn de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG). In deze blog vertellen we je wat deze richtlijnen inhouden en hoe je dit op je eigen website kan toepassen.
De vier principes waar de WCAG richtlijnen op zijn gebaseerd zijn:
Net als een energielabel, zijn er verschillende niveaus vanuit de WCAG die aantonen hoe web toegankelijk jouw website of webshop is. De ranking gaat van A tot AAA. Momenteel is het voor overheid websites verplicht om een AA rating van de WCAG 2.1 richtlijnen te bereiken. Voor commerciële websites is deze verplichting er ook, maar vanaf medio 2025 wordt deze pas echt gehandhaafd. Dit is dus hét moment om je website te optimaliseren, zodat je volgend jaar geen boete riskeert.
Bij digitale toegankelijkheid wordt vaak gedacht aan blinden/ slechtzienden en mensen met RSI klachten. Maar dit geldt ook voor mensen met tijdelijke klachten, bijvoorbeeld een gebroken arm. Kortom iedere website bezoeker moet baat hebben bij een toegankelijke website. De richtlijnen bestaan uit vier principes die samen de digitale toegankelijkheidsscore bepalen.
Dit principe gaat over het feit dat mensen je website moeten kunnen waarnemen én gebruiken met de zintuigen die voor hen beschikbaar zijn. Dit betekent onder andere:
Iedereen moet je website kunnen bedienen, ongeacht de manier waarop ze er gebruik van maken. Bijvoorbeeld als iemand niet, of niet eenvoudig gebruik, kan maken van een muis. Dit betekent bijvoorbeeld:
Mensen en software moeten de content kunnen begrijpen en snappen hoe de website werkt.
De content kan betrouwbaar worden geïnterpreteerd door een breed scala van user agents (met inbegrip van redelijk verouderde, huidige en verwachte browsers en hulptechnologieën).
Allereerst is het verstandig om een nulmeting te maken, om te bepalen hoe je site nu scoort en welke onderdelen er verbeterd kunnen worden. Ben je bezig met een rebranding? Dan is het verstandig om bij een nieuw design gelijk een prototype te maken en deze alvast te toetsen op digitale toegankelijkheid (bijvoorbeeld contrast ratio). Houd daarnaast bij het plaatsen van nieuwe content rekening met navigatie, toetsenbord gebruik, structuur etc. En voer regelmatig een scan uit om te checken of jouw site nog steeds voldoet aan de regelgeving.
Kan je advies of ondersteuning gebruiken bij het toegankelijk maken van jouw website? Neem dan gerust contact met ons op, onze adviseurs helpen je graag verder.