WCAG richtlijnen voor digitale toegankelijkheid
Het World Wide Web Consortium (W3C) heeft richtlijnen opgesteld voor digitale toegankelijkheid. Dit zijn de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG). In deze blog vertellen we je wat deze richtlijnen inhouden en hoe je dit op je eigen website kan toepassen.
De vier principes waar de WCAG richtlijnen op zijn gebaseerd zijn:
- Waarneembaar
- Bedienbaar
- Begrijpelijk
- Robuust
Net als een energielabel, zijn er verschillende niveaus vanuit de WCAG die aantonen hoe web toegankelijk jouw website of webshop is. De ranking gaat van A tot AAA. Momenteel is het voor overheid websites verplicht om een AA rating van de WCAG 2.1 richtlijnen te bereiken. Voor commerciële websites is deze verplichting er ook, maar vanaf medio 2025 wordt deze pas echt gehandhaafd. Dit is dus hét moment om je website te optimaliseren, zodat je volgend jaar geen boete riskeert.
Wat houden de 4 principes van de WCAG precies in?
Bij digitale toegankelijkheid wordt vaak gedacht aan blinden/ slechtzienden en mensen met RSI klachten. Maar dit geldt ook voor mensen met tijdelijke klachten, bijvoorbeeld een gebroken arm. Kortom iedere website bezoeker moet baat hebben bij een toegankelijke website. De richtlijnen bestaan uit vier principes die samen de digitale toegankelijkheidsscore bepalen.
Waarneembaar
Dit principe gaat over het feit dat mensen je website moeten kunnen waarnemen én gebruiken met de zintuigen die voor hen beschikbaar zijn. Dit betekent onder andere:
- Ondertitels voor video's en zorg ook voor een transcript van je video.
- Voorzie plaatjes, grafieken, diagrammen etc. van een tekst alternatief (alt tekst).
- Zorg voor een logische structuur in je website ( bijvoorbeeld logische header volgorde).
- Geef de mogelijkheid om in te zoomen of de tekstgrootte aan te passen.
Bedienbaar
Iedereen moet je website kunnen bedienen, ongeacht de manier waarop ze er gebruik van maken. Bijvoorbeeld als iemand niet, of niet eenvoudig gebruik, kan maken van een muis. Dit betekent bijvoorbeeld:
- Een gebruiker kan je site bedienen met het toetsenbord (denk daarbij ook aan een logische tabvolgorde)
- Laat bij gebruik van het toetsenbord duidelijk zien waar de focus zich bevind
- Zorg voor een duidelijke navigatie door je site door de links binnen je site goed te beschrijven
- Maak knoppen niet te klein zodat ook mensen die moeite hebben met fijne motoriek op een knop kunnen klikken of iets kunnen selecteren
- Gebruik beschrijvende titels voor pagina’s
Begrijpelijk
Mensen en software moeten de content kunnen begrijpen en snappen hoe de website werkt.
- Zorg voor leesbare een begrijpelijke tekst
- Geef invoervelden een duidelijk en begrijpelijk label
- Geef duidelijke foutmeldingen met duidelijke verwijzingen naar waar de fout ontstaat
- Geef software de mogelijkheid om de taal van de pagina te bepalen.
Robuust
De content kan betrouwbaar worden geïnterpreteerd door een breed scala van user agents (met inbegrip van redelijk verouderde, huidige en verwachte browsers en hulptechnologieën).
- Maak gebruik van foutloze code
- Zorg voor maximale compatibiliteit met huidige en toekomstige browsers en andere hulpprogramma’s.
- Zorg ervoor dat hulptechnologieën begrijpen waar elke functie voor dient en in welke staat deze zich bevindt.
Hoe kan je deze principes toepassen in de (door)ontwikkeling van jouw webshop?
Allereerst is het verstandig om een nulmeting te maken, om te bepalen hoe je site nu scoort en welke onderdelen er verbeterd kunnen worden. Ben je bezig met een rebranding? Dan is het verstandig om bij een nieuw design gelijk een prototype te maken en deze alvast te toetsen op digitale toegankelijkheid (bijvoorbeeld contrast ratio). Houd daarnaast bij het plaatsen van nieuwe content rekening met navigatie, toetsenbord gebruik, structuur etc. En voer regelmatig een scan uit om te checken of jouw site nog steeds voldoet aan de regelgeving.
Kan je advies of ondersteuning gebruiken bij het toegankelijk maken van jouw website? Neem dan gerust contact met ons op, onze adviseurs helpen je graag verder.
Share this
Persbericht - Nxtlvl Group neemt digital commerce agency Raak Creative over.
Tuil, 15-04-2024 Nxtlvl Group BV heeft Australisch digital commerce agency Raak Creative (raak.com.au) overgenomen. Raak zal onderdeel uit gaan maken …
Tools om jouw digitale toegankelijkheid te meten
Digitale toegankelijkheid betekent dat webshops of websites zo zijn ontwikkeld dat alle mensen het gemakkelijk kunnen gebruiken. Heb je een fysieke wi…
Wat is digitale toegankelijkheid?
Naarmate ons gebruik van technologie en digitale kanalen explosief toeneemt, groeit ook de behoefte aan digitale toegankelijkheid voor mensen met een …