Eindelijk, de nieuwe versie van PrestaShop is uit, 1.7.7. Wij kunnen niet wachten om alle webshops van onze klanten te updaten naar deze nieuwe versie! Vooral omdat PrestaShop heeft aangekondigd dat een van de belangrijkste onderdelen van deze update het verbeteren van de overzichts- en detailpagina van de bestellingen is. Benieuwd wat deze verbeteringen precies inhouden? Lees dan verder!
De bestelling pagina’s in de backend zijn essentieel voor elke online winkel. Als deze niet goed werken, kan je hele bedrijf vrij snel mislopen. Zoals PrestaShop zelf zegt: “ze zijn een van de meest gebruikte pagina’s door onze verkopers”, en ze moesten echt worden bijgewerkt: “De pagina’s waren bijzonder onaangenaam in gebruik vanwege de ouderwetse look en de volgorde van informatie die leidt tot inefficiëntie en misverstanden voor onze verkopers ”. Om er zeker van te zijn dat ze de ‘juiste’ wijzigingen op deze pagina’s hebben aangebracht, heeft PrestaShop allerlei soorten verkopers geïnterviewd over hun webshop. Op basis van de resultaten van dit onderzoek wisten ze precies welke bestaande functionaliteiten verbeterd moesten worden en welke nieuwe moesten worden toegevoegd.
Hieronder leggen we uit hoe deze (nieuwe) functies jouw gebruikerservaring zullen verbeteren wanneer je upgrade naar 1.7.7.
Elk bedrijf wil graag tijd besparen en zo productief mogelijk zijn, of ze nu offline of online verkopen. PrestaShop erkent dit door zich te concentreren op het duidelijker en gemakkelijker maken van de bestellingen overzichtspagina. Met de onderstaande nieuwe functies kunnen verkopers meer gegevens vanaf de overzichtspagina zien en verwerken, zonder te hoeven doorklikken naar de detailpagina van de bestelling.
De twee functies, bewerkbare bestel statussen en nieuwe kleuren voor deze statussen, zullen erg nuttig zijn voor een efficiëntere verwerking van de bestellingen. Met de bewerkbare status labels kun je de status heel eenvoudig wijzigen van ‘in afwachting van bankoverschrijving’ naar ‘geleverd’ dankzij een drop-down menu. Ook de kleuren van deze statussen zijn onderhanden genomen. In plaats van een breed scala aan kleuren heeft PrestaShop nu 4 standaard statuskleuren gekozen voor verschillende situaties. Op deze manier kan je snel bepalen of een status aandacht vereist, of dat je je op andere dingen kunt concentreren.
Het snel controleren van informatie is belangrijk als het gaat om klantgegevens en andere essentiële informatie, zoals het factuuradres, koeriersgegevens of de productlijst. Daarom heeft PrestaShop twee functies ontwikkeld: het klantprofiel en de voorbeeldweergave van de bestelling. Je hoeft de bestelling niet meer te openen, klik gewoon op de naam van de klant in het overzicht en het klantprofiel opent in een nieuw tabblad. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor het controleren van de producten die deze klant heeft besteld. Klik op het pictogram naast de bestellings-ID en er wordt een pop-up geopend met de essentiële informatie van de bestelling.
Soms is het erg handig om meerdere bestellingen tegelijk te verwerken. Daarom heeft PrestaShop de mogelijkheden voor bulkacties uitgebreid en het openen in nieuwe tabbladen toegevoegd. Op deze manier wordt het een stuk eenvoudiger om meerdere bestellingen in één keer te verwerken en kan je bijvoorbeeld de bestelstatus wijzigen van meerdere bestellingen tegelijk.
Naast het verbeteren van de snelheid en productiviteit van de bestelpagina’s, richtte PrestaShop zich op nog twee dingen: leesbaarheid en de positionering van informatie. Ze ontdekten bijvoorbeeld uit hun enquête dat veel PrestaShop-gebruikers eerst de lijst met bestelde producten willen zien wanneer ze een detailpagina openen van een bestelling. In PrestaShop 1.7.7. vind je nu de bestelde producten bovenaan in het scherm. Ook de hooks die onze developers kunnen toevoegen aan de detailpagina’s zijn verplaatst naar meer strategische posities om een betere UX te creëren. Welke andere functies zijn er toegevoegd of verbeterd aan de detailpagina?
De productlijst op de detailpagina kan net zo lang zijn als de bestellingenlijst op de overzichtspagina. Daarom heeft PrestaShop nu ook paginering aan de productlijst toegevoegd. Deze nieuwe functie wordt zichtbaar vanaf het moment dat een bestelling meer dan 8 producten bevat.
Een ander onderdeel dat verbeterd moest worden, was hoe berichten aan klanten werden weergegeven. In PrestaShop 1.7.7. worden de 4 meest recente berichten weergegeven. Wanneer je oudere berichten wilt teruglezen kan je met de bericht interface het hele gesprek zien in een aparte pop-up. Nog een handige manier om alle belangrijke informatie op één pagina te houden, in plaats van constant tussen pagina’s te moeten wisselen!
Net als bij de nieuwe berichtinterface, kan je de details van pack of gepersonaliseerde producten nu ook eenvoudig op één pagina terug vinden. Zo kun je in PrestaShop 1.7.7. de aanvullende informatie of bestanden onder elk gepersonaliseerde product bekijken. Hetzelfde geldt voor de pack-producten, waarbij je via een pop-up snel kunt zien waaruit dit desbetreffende pack bestaat.
Zoals je kunt zien, zal PrestaShop 1.7.7. een belangrijke update zijn voor alle PrestaShop webshops. De verbeteringen aan de bestelpagina’s zullen een positieve impact hebben op het verwerken van de bestellingen en zullen je veel tijd besparen. Heb jij momenteel een PrestaShop 1.7.6. webshop of een eerdere versie? Dan raden we je ten zeerste aan om contact met ons op te nemen, zodat we je shop zo snel mogelijk kunnen upgraden naar 1.7.7. Heb je nog andere PrestaShop wensen of verzoeken voor ons team van PrestaShop experts? Nxtlvl helpt je graag. We zijn tenslotte Platinum PrestaShop-partner!