Het creëren van een succesvolle landingspagina is geen groot geheim, maar toch komen we nog vaak pagina’s tegen die niet goed converteren. Denk hierbij aan landingspagina’s die eruitzien als een reclamefolder of de menukaart van een chinees restaurant. In deze blog geven we je vijf tips voor het bouwen van een goede landingspagina en welke valkuilen je beter kan vermijden.
Een landingspagina is een losse webpagina die je specifiek ingericht hebt voor bezoekers die via advertenties, printuitingen, mailingen en social media op jouw site binnenkomen. Het doel van de pagina: jouw bezoekers tot actie aanzetten. Dit kan een directe verkoop zijn, het downloaden van een brochure of het inschrijven voor een nieuwsbrief. Kort gezegd, een landingspagina is een webpagina voor het direct converteren van je bezoekers.
Maar waar moet een landingspagina aan voldoen? Een goede landingspagina overtuigt de klant, wekt vertrouwen, is toegankelijk en bevat een duidelijke call-to-action (CTA). In deze blog gaan we hier dieper op in met behulp van onze vijf tips.
Een goede landingspagina is overzichtelijk en bevat één duidelijk doel. Beslis daarom van tevoren het doel van je pagina. Welke actie wil je dat jouw bezoekers ondernemen? Het is belangrijk dat jouw landingspagina dat doel reflecteert. Goede landingspagina’s zijn duidelijk voor bezoekers en bevatten geen storende of afleidende elementen. Denk hierbij aan pagina’s met te veel navigatie mogelijkheden, advertenties, een lange lijst met aanbiedingen of pagina’s die gewoon te veel informatie bevatten. Met dit soort ‘foute’ pagina’s loop je het risico dat je bezoekers uit verwarring de pagina (en misschien wel de hele website) zullen verlaten.
Het creëren van de juiste uitstraling begint bij het kiezen van een realistisch design dat aansluit bij je doel.
Stel, je hebt als doel om jouw nieuwsbrief-aanmeldingen te verhogen met 10%. Dan plaats je natuurlijk geen grote button met de tekst: Bekijk onze top aanbiedingen. Met deze button leidt je de bezoekers juist weg van het oorspronkelijke doel, ze overtuigen om zich in te schrijven voor jouw nieuwsbrief. Zorg er dus voor dat jouw pagina de bezoeker niet afleidt, maar bezoekers stimuleert om tot actie over te gaan.
Een extra design tip: Is jouw doel om een product te verkopen? Zorg er dan voor dat het winkelmandje en de productcategorieën gemakkelijk te vinden zijn. Wil je dat klanten contact opnemen of zich inschrijven voor de nieuwsbrief of een evenement? Kies dan voor een duidelijk contact- of inschrijfformulier. Maak het niet te ingewikkeld!
Naast een goed design is ook de uitstraling van je landingspagina belangrijk. Het plaatsen van afbeeldingen kan helpen met het creëren van een bepaalde sfeer. Hou je daarom aan de volgende stelregel: Plaats geen afbeeldingen die bezoekers afleiden van de content, maar kies voor afbeeldingen die waarde toevoegen aan je tekst. Kies voor afbeeldingen die overeenkomen met het daadwerkelijke aanbod of het doel van je landingspagina. Probeer de volgende valkuilen te vermijden:
Belangrijk: Nu we toch bezig zijn met het geven van advies mag deze tip zeker niet ontbreken: Voeg je zoekwoorden toe aan de naam van de afbeeldingen! Dit is belangrijk voor het verbeteren van je SEO.
We noemden het eerder al, de sleutel tot een succesvolle landingspagina is duidelijkheid. Dit begint al bij de titel, dus kies daarom voor een titel die bezoekers direct vertelt wat ze op de pagina kunnen lezen of bekijken. Een goede titel is verleidelijk en overtuigend genoeg om bezoekers aan te zetten om erop te klikken.
Voorkom het gebruik van te lange lappen tekst vol details en stoffige– of overbodige informatie. Jij vindt het misschien heel interessant om alles op te schrijven wat je maar weet over je product, maar is het echt nodig dat je klant dit weet? Denk hier goed over na, zo houd je de het kort en simpel. En daar houden lezers van!
Natuurlijk mag een goede Call-to-Action (CTA) niet ontbreken, dit is immers het doel van jouw pagina. Wat wil je dat bezoekers doen: iets kopen, zich aanmelden of inschrijven voor een dienst, meedoen aan een enquete? Wat je doel ook mag zijn, zonder een goede Call-to-Action mislukt je poging om bezoekers te converteren naar klanten. Zorg er daarom altijd voor dat bezoekers direct weten waar ze op moet klikken. Wat hierbij helpt is het gebruik van een heldere kleur of een grotere button. Jouw CTA moet er uitspringen!
Omdat de CTA zo belangrijk is voor een succesvolle landingspagina, adviseren wij om gebruik te maken van A/B testen. Met A/B testen verzamel je de data die je nodig hebt om jouw landingspagina te blijven optimaliseren. Kijk hierbij niet alleen naar de grootte of de kleur van je buttons, maar ook de plaatsing van je CTA, de algemene styling van je pagina, etc. Dit draagt allemaal bij aan een hoger conversiepercentage.
Met deze 5 tips kan jij aan de slag om je eigen landingspagina te gaan bouwen. Heb je nog meer inspiratie nodig of gewoon een beetje hulp? Neem dan gerust contact met ons op, wij denken graag met je mee!