Klanten beheren in Shopify

Tim
by Tim
4 min read
15-5-2023
shopify-blog-2

Shopify biedt gebruikers van het platform de mogelijkheid om inzicht te krijgen in het gedrag van verschillende klanten. Met de klantsegment functionaliteit is het mogelijk om de marketingcampagnes voor jouw bedrijf af te stemmen op je beste klanten, opmerkingen toe te voegen aan klantprofielen of om gepersonaliseerde e-mailcampagnes op te zetten. In dit blog lees je waarom het interessant is om klanten te beheren in Shopify.

Klantprofiel in Shopify

Shopify maakt automatisch een klantprofiel aan zodra een klant een bestelling plaatst, zich inschrijft voor een nieuwsbrief of een bestelling aanmaakt maar de check-out afbreekt. Het is ook mogelijk om handmatig een klantprofiel aan te maken. In het klantprofiel vind je de volgende gegevens:

– Naam
– Adresgegevens
– E-mailadres
– Telefoonnummer (optioneel)
– Bestelgeschiedenis
– Gemiddelde bestelwaarde
– Notities

Klantsegmenten ontwikkelen

Het is mogelijk om klanten te segmenteren op basis van vergelijkbare kenmerken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan klantsegmenten op basis van nationaliteit, gemiddelde orderwaarde of op basis van bestelgeschiedenis.

Via de ‘Editor’ in Shopify, kun je klanten segmenteren op basis van filters. Deze filters worden opgebouwd uit drie componenten: een filternaam (1), een operator (2) en een waarde (3). Zie de afbeelding hieronder om een beter beeld te krijgen van hoe zo’n filter wordt opgebouwd.

Shopify klanten beheren

Wanneer de klantsegmenten eenmaal zijn aangemaakt, zullen deze automatisch worden bijgewerkt. Stel je voor: je hebt een segment aangemaakt zoals in het voorbeeld hierboven (mensen die zijn ingeschreven voor je nieuwsbrief). De personen die zich nu inschrijven voor je nieuwsbrief zullen vervolgens automatisch worden toegevoegd aan het klantsegment omdat deze aan de waarde van de filters voldoen. De klantsegmenten zijn ook aan te maken vanuit een vooraf ingestelde template.

 

Klantsegmenten benaderen via e-mailcampagnes

Door klanten te segmenteren zijn we in staat om jouw klanten te benaderen met een afgestemde boodschap. Zo kunnen we je bestaande klanten bijvoorbeeld benaderen met een korting op hun volgende aankoop. Klanten die nog niet hebben gekocht, kunnen we berichten met een aanbieding voor hun eerste aankoop.  Ook kunnen we klanten segmenteren op basis van woonplaats, gemiddelde bestelwaarde, inschrijving op nieuwsbrief, looptijd als klant en meer. Door berichten te personaliseren op basis van klantsegmentatie zorgen we voor een effectievere marketing van jouw product of dienst. We kunnen je beste klanten belonen met iets extra’s, je klanten met het minste aantal bestellingen verleiden met een korting of we kunnen mensen uit een bepaalde regio korting geven op verzendkosten.

Om je klantsegmenten te benaderen maken we gebruik van de Shopify Email-App. Indien je deze app nog niet hebt geïnstalleerd, zal je worden gevraagd om deze te installeren voordat we een e-mailcampagne kunnen opstarten. Alle betaalde gebruikers van het platform hebben aan het begin van iedere maand 10.000 gratis e-mails om te verzenden. Ga je daar overheen, dan betaal je per 1000 mails 1 dollar extra. Je hebt dus geen extra abonnement nodig en Shopify Email brengt alleen kosten in rekening voor de e-mails die we ook daadwerkelijk verzenden.

 

Koopgedrag van klanten ontdekken

Doordat de gehele bestelgeschiedenis van al je klanten wordt opgeslagen, kunnen we inzicht krijgen in het koopgedrag van je klanten. We kunnen de gemiddelde bestelwaarde van een klant bekijken, hoe vaak zij een bestelling hebben geplaatst en wanneer zij voor het laatst een bestelling hebben geplaatst. Het koopgedrag van klanten is in Shopify niet alleen inzichtelijk per individuele klant. Middels klantsegmentatie kunnen we ook inzicht krijgen in het koopgedrag van klanten die bijvoorbeeld in een bepaalde regio wonen. Wanneer je winkel meer dan 100 bestellingen heeft verwerkt, is het zelfs mogelijk om een voorspeld uitgavenniveau te laten bepalen door Shopify.

Dit voorspelde uitgavenniveau is een voorspelling van het bestedingspotentieel van je klanten in de toekomst. Het wordt bepaald op basis van hoe vaak een klant een aankoop heeft gedaan, hoe recent de klant zijn laatste aankoop heeft gedaan en hoeveel de klant gemiddeld per bestelling heeft uitgegeven. De klanten worden nadat de voorspellingen zijn gedaan gecategoriseerd als: hoog, gemiddeld of laag.

 

Uitgavenvoorspelling inzetten om strategie te bepalen

De uitgavenvoorspelling van Shopify kunnen we inzetten om meer verkopen te stimuleren. We kunnen bijvoorbeeld klanten in de laagste tier benaderen met een specifieke marketingcampagne, zodat deze klanten meer gaan besteden. Natuurlijk kunnen we ook je beste klanten opnemen in een marketingcampagne.

Ook kunnen we de uitgavenvoorspelling inzetten om in te zien welk type producten er door bepaalde klanten worden gekocht (en welke producten er niet worden gekocht). Op basis van deze informatie kunnen we promoties, kortingen en andere acties inzetten om bepaalde producten te promoten. Het inzicht in de waarde van klanten kan natuurlijk ook helpen bij het bepalen van het bedrag dat we kunnen investeren in de werving van nieuwe klanten. Daarnaast kunnen we natuurlijk ook de rendementen op investeringen van marketingcampagnes analyseren.

 

Conclusie

Shopify biedt een groot aantal mogelijkheden om klanten te beheren. Het is mogelijk om nieuwe klantprofielen aan te maken, deze te segmenteren en we kunnen zelfs voorspellingen maken waarmee we inzicht krijgen in het bestedingspotentieel van iedere klant. Door slim gebruik te maken van klantsegmentatie kunnen we gerichte en gepersonaliseerde e-mailcampagnes inzetten om meer verkopen te stimuleren. Klanten beheren in Shopify kan dus veel inzicht geven in het gedrag van klanten, waarmee we vervolgens de marketinginspanningen voor jouw bedrijf kunnen optimaliseren. Benieuwd hoe een webshop op Shopify kan bijdragen aan rendabelere marketingcampagnes? We vertellen je graag meer in een persoonlijk gesprek. Neem contact met ons op.