Is jouw (online) winkel al klaar voor de feestdagen? De ‘gouden periode’ voor bedrijven, winkels en webshops komt weer dichterbij. Elk jaar zien we dat een groot deel van de jaaromzet komt uit de maanden november en december. Dit jaar ziet het seizoen er anders uit dan voorgaande jaren. De uitbraak van COVID19 heeft geleid tot veranderingen in het consumentengedrag. Uit een onderzoek van Wells Fargo bleek dat 70% van de consumenten niet van plan is om binnen afzienbare tijd terug te keren naar de fysieke winkels. Onderschat deze periode niet en zorg ervoor dat jouw webshop helemaal klaar is voor komende maanden.
De concurrentie zit niet stil
Een kenmerk van deze periode is de toenemende concurrentie. Dat is niet zo gek aangezien dit het moment is dat consumenten massaal op zoek zijn naar de beste aanbieding en het perfecte cadeau. Daar wil natuurlijk iedereen van profiteren. Dit betekent dat het knokken wordt voor het behalen van een toppositie in Google en dat de cost per click (CPC) een stuk hoger zal zijn. Jouw online marketing is deze periode dus belangrijker dan ooit! Maar waar begin je? De volgende marketingtips en ideeën voor de feestdagen zullen je zeker helpen om je omzet nog een laatste boost te geven!
1. Maak het zo makkelijk mogelijk
Er zijn zoveel webshops en er is zo veel keus. Gebruik contentmarketing om de klant een beetje op weg te helpen in hun zoektocht. Stuur een gepersonaliseerde e-mail met producten gebaseerd op hun aankoopgeschiedenis. Inspireer met de top 10 cadeaus in een online gids. Of creëer een virtuele winkelhulp voor het vinden van het perfecte cadeau.
2. Vereenvoudig het bestelproces
Door de ruime keuze wordt de consument ook steeds veeleisender. Nog nooit is de online winkelervaring zo belangrijk geweest. En dat begint bij het zorgen dat je website er technisch goed bij staat. Zorg ervoor dat je website snel is, het menu duidelijk is, de filteropties werken en klanten gemakkelijk toegang hebben tot je FAQ’s, contactpagina en eventueel een live chat. Neem daarom eens een stap terug, doorloop de gehele customer journey en zorg ervoor dat alles duidelijk is en goed werkt. Zo voorkom je dat potentiële klanten gedurende het bestelproces afhaken.
3. Maak levering eenvoudig
Je voorraad is het levensbloed van je website! Zorg dus dat je voldoende producten op voorraad hebt. Wanneer klanten precies weten wat ze willen kopen, gaan ze net zolang online zoeken totdat ze een webshop hebben gevonden die het product wel op voorraad heeft. Zijn er producten die je tijdelijk niet kan leveren? Zet ze dan even offline, zodat ze niet zichtbaar zijn voor klanten.
4. Maak het makkelijk te kiezen voor jouw shop
Met deze toenemende concurrentie is het extra belangrijk jezelf te onderscheiden. Stel je zelf daarom eens de volgende vragen: Hoe overtuig ik mijn klanten om hun cadeaus online te kopen en niet in een fysieke winkel? En nog belangrijker, dat ze bij mij kopen en niet bij een andere webshop. Welke voordelen kan ik mijn klanten bieden? Denk hierbij aan exclusieve online deals, een cadeautje voor je trouwe klanten, supersnelle levering of een mooie cadeauverpakking. Nu is het moment om eens goed uit te pakken!
5. Maak het makkelijk je te vinden
Heb je jouw webshop geoptimaliseerd en een paar goede campagnes bedacht? Dan is het tijd om je aandacht te focussen op je Google Ads campagnes. De strijd om de beste posities barst los tijdens dit feestelijke seizoen en daarom kun je maar beter goed voorbereid zijn. Onze SEA-specialisten hebben alle technische kennis in huis om de kansen te benutten en waar mogelijk jouw concurrenten te verslaan en helpen jou bij het zo efficiënt mogelijk inzetten van je budget. Je moet het vooral slim aanpakken!
- Pas je Google Ads budget aan!
Voor vele webshopeigenaars zijn de feestdagen de drukste dagen. Voorkom dat je relevant verkeer misloopt door je campagnebiedingen en budgetten kort te houden en begin nu met het aanpassen van je budgetten op basis van het stijgende zoekvolume. Want zo blijf je de concurrentie een stapje voor!
- Wees competitief!
Tijd om je beste beentje voor te zetten, want het verhogen van je budget is nog maar het begin. Ga agressief bieden op de zoekwoorden waarop je gevonden wil worden om tijdens de feestdagen een hogere inkoopintentie te realiseren bij consumenten. Met als resultaat meer bezoekers en meer aankopen.
- Met welke producten wil je scoren?
Neem je producten en zoekwoorden eens goed onder de loep. Ga kijken of je jouw biedingen kunt verbeteren om nog hoger te scoren met populaire producten. Zie je dat er bepaalde zoekwoorden en producten niet goed scoren? Dan kun je deze producten en zoekwoorden beter uitsluiten van je campagnes. Het is immers alleen maar een verspilling van je budget. Kun je wel wat extra hulp gebruiken bij het optimaliseren van jouw Ads campagnes? Onze SEA-specialisten helpen je graag verder! Vraag hier een gratis consult aan.
6. Houd het eenvoudig
We begrijpen dat de uitbundigheid van de feeststemming aanstekelijk werkt, toch geldt ons advies: houdt het zo simpel mogelijk. Focus je voornamelijk op één goed idee, met een duidelijk voordeel voor de klant. Creëer daarom niet een campagne voor elk idee dat je bedenkt, maar kijk kritisch naar je concepten. Op deze manier kies je alleen campagnes met een grote kans van slagen, die aansluiten bij de behoefde van je doelgroep. Bijvoorbeeld “20% korting op onze kerstcadeaus”, of “deze week gratis verzending!”.
Heel veel succes met het toepassen van deze tips. We hopen dat het een heel mooi en feestelijk seizoen voor je wordt!
Share this
Persbericht - Nxtlvl Group neemt digital commerce agency Raak Creative over.
Tuil, 15-04-2024 Nxtlvl Group BV heeft Australisch digital commerce agency Raak Creative (raak.com.au) overgenomen. Raak zal onderdeel uit gaan maken …
Tools om jouw digitale toegankelijkheid te meten
Digitale toegankelijkheid betekent dat webshops of websites zo zijn ontwikkeld dat alle mensen het gemakkelijk kunnen gebruiken. Heb je een fysieke wi…
Wat is digitale toegankelijkheid?
Naarmate ons gebruik van technologie en digitale kanalen explosief toeneemt, groeit ook de behoefte aan digitale toegankelijkheid voor mensen met een …