Twijfel jij aan het nut van adverteren in Google Shopping? Misschien vanwege de kosten, of omdat je wordt gevonden op zoekwoorden die helemaal niet converteren? Schuif deze advertentie-tool niet te snel aan de kant, want Google Shopping kan je juist heel veel opleveren als je het goed in zet. Voor onze klant Krisman en Westeneng Schoenen adverteerden we met Google Shopping op meer dan 4000 producten en behaalden we 360% meer conversies. Ons geheim? Een succesvolle query-level bidding campagne structuur.
+ 140% kliks + 360% transacties + 47% lagere kosten
Wat is query-level bidding?
Met Google Shopping adverteer je op producten die worden meegegeven vanuit een feed. Adverteerders bieden de feed aan bij Google en Google bepaalt zelf de meest relevante zoekwoorden en ‘’matcht’’ die aan jouw producten. Dit gebeurt aan de hand van de producttitel en de omschrijving van je product(en). Aangezien je niet zelf zoekwoorden kan targeten, loop je het risico dat je onnodig veel geld spendeert aan zoekwoorden die helemaal niet converteren. Query-level bidding is een populaire, ietwat ingewikkelde biedstrategie voor Google Shopping die je hierbij helpt. Het doel van deze query-level bidding, is om je Shopping-campagnes zo in te richten dat we aan de hand van de waarden van de zoekopdrachten een bod kunnen uitbrengen.
De regels van query-level bidding
Over het algemeen gelden er drie regels voor het succesvol toepassen van deze Google Shopping strategie:
Setting up the Google shopping campaign structure
Krisman en Westeneng Schoenen verkoopt schoenen in breedtematen van extra smal tot extra breed. Ze verkopen heren-, dames- en kinderschoenen van merken als Durea, Gabor en Birkenstock. Om meer online verkopen te genereren, zetten we 5 Google Shopping-campagnes op voor in totaal meer dan 4000 producten en gebruikten we de Query-Level Bidding-strategie. Dit leidde tot een zeer bevredigend resultaat: het aantal transacties steeg met 360%. Dat noemen wij succesvol adverteren op Google Shopping!
We beschrijven hieronder hoe we in de praktijk de bovenstaande regels hebben toegepast voor Krisman en Westeneng Schoenen.
1. Zoekopdracht algemeen
Het zoekwoord ‘’damesschoenen’’ is erg algemeen en iemand die hier op zoekt, zal niet per definitie op zoek zijn naar jouw product. Doordat de concurrentie hier ook veel hoger is, zal de CPC (Costs-Per-Click) ook nog eens veel hoger zijn. Reden genoeg om niet te hoog te bieden
2. Zoekopdracht met merknaam
Mensen die zoeken op ‘’Durea damesschoenen’’ zijn verder in het aankoopproces; zij weten welk merk ze willen hebben. Daarnaast zullen er minder partijen meedoen in deze Google Shopping veiling, omdat niet iedereen dit specifieke merk verkoopt. De CPC zal hier daarom een stuk lager liggen dan bij een algemene zoekopdracht.
3. Zoekopdracht specifiek
De kans op aankoop bij een zeer specifieke zoekopdracht zoals ‘’ Durea damesschoenen wijdte G’’ is hoog. Daarbij komt dat het aantal verkopers vele malen lager is dan het aantal aanbieders van damesschoenen. Het gaat hierbij dus om een zoekopdracht van hoge waarde, met een lagere CPC: bied hier dus het hoogst!
Ook succesvol adverteren op Google Shopping?
Het marketingteam van We Make IT weet precies hoe we Google Shopping het best kunnen inzetten voor onze klanten. Hebben we jou overtuigd van de waarde van deze tool? Dan gaan onze SEA experts graag voor je aan de slag met gerichte Google Shopping Campagnes. Wie weet welk ROI-percentage jij binnenkort behaalt!
Meer informatie? Neem contact met ons op!
Share this
Persbericht - Nxtlvl Group neemt digital commerce agency Raak Creative over.
Tuil, 15-04-2024 Nxtlvl Group BV heeft Australisch digital commerce agency Raak Creative (raak.com.au) overgenomen. Raak zal onderdeel uit gaan maken …
Tools om jouw digitale toegankelijkheid te meten
Digitale toegankelijkheid betekent dat webshops of websites zo zijn ontwikkeld dat alle mensen het gemakkelijk kunnen gebruiken. Heb je een fysieke wi…
Wat is digitale toegankelijkheid?
Naarmate ons gebruik van technologie en digitale kanalen explosief toeneemt, groeit ook de behoefte aan digitale toegankelijkheid voor mensen met een …