Wat is het eerste dat opvalt wanneer je een website bezoekt? Juist, tekst en afbeeldingen! Waar afbeeldingen je een bepaald gevoel geven, vertelt de tekst een verhaal. Het overtuigt je om bepaalde acties op een website uit te voeren. Sinds kort hebben we bij Nxtlvl SEO copywriting toegevoegd aan onze diensten. Een stap waarmee we onze klanten nóg beter kunnen helpen met hun doel naar digitaal succes!
Je hebt vast wel eens mail, advertentie of website gelezen die je heeft overgehaald om bijvoorbeeld iets te kopen, je ergens voor in te schrijven of om contact op te nemen. De kans is groot dat dit het werk was van een copywriter. Een copywriter schrijft teksten met als doel een lezer te overtuigen om een bepaalde actie te ondernemen.
Door in te spelen op menselijke psychologie kan een copywriter, door gebruik te maken van bepaalde woorden, een actie teweegbrengen bij potentiële klanten. Copywriting wordt in veel verschillende onderdelen van marketing toegepast. Denk bijvoorbeeld aan website teksten, advertentieteksten, e-mail marketing, blog artikelen en social media posts.
Stel je voor: je hebt een boek geschreven met tips voor ondernemers om meer omzet te behalen via hun website. Het is aan jou de taak om dit boek aan de man te gaan brengen.
Om je een duidelijk beeld te geven van wat een copywriter nou precies doet, heb ik hieronder twee voorbeelden geschreven van hoe je jouw boek zou kunnen aanprijzen:
Slechte copywriting:
Koop ons boek en lees hoe je meer omzet kunt behalen via je website middels een aantal goede tips.
Goede copywriting:
Tot wel 3x zoveel omzet via je bestaande website? In dit boek lees je 5 bewezen methodes om eenvoudig meer verkopen te genereren!
Het belangrijkste verschil in de bovenstaande voorbeelden is dat het tweede (goede) voorbeeld specifiek beschrijft wat de voordelen zijn voor een potentiële klant. De klant weet wat hij/zij kan verwachten wanneer hij of zij het boek zal lezen.
Daarnaast zie je in het tweede voorbeeld dat het begint met een vraag. Onze hersenen zijn geprogrammeerd om problemen op te lossen en vraagstukken te beantwoorden. Het stellen van een vraag is dus een goede manier om de aandacht van een lezer te trekken.
Er zit een klein verschil tussen een copywriter en een tekstschrijver. Het verschil is echter zo klein, dat een copywriter ook vaak een tekstschrijver is. Andersom is dit echter niet altijd het geval!
In feite doen ze hetzelfde; namelijk teksten schrijven. De term ‘copywriter’ wordt vaak in verband gebracht met het verkoop-aspect van een tekst, terwijl een tekstschrijver zonder verkoop-doelstelling teksten schrijft. Een copywriter kan daarom ook vaak prima teksten schrijven zonder verkoop-doelstelling. Voor een tekstschrijver kan het dus wel een uitdaging zijn om te schrijven met als doel om conversie te stimuleren.
Om onze klanten nóg beter van dienst te kunnen zijn op hun digitale reis, bieden wij sinds kort ook copywriting als dienst aan. Onze copywriter heet Luuk. Hij is gespecialiseerd in het schrijven van SEO-geoptimaliseerde website teksten en blog artikelen.
Tijdens een korte kennismaking, zal Luuk een aantal vragen stellen over jouw bedrijf en doelgroep. Zo krijgt hij een duidelijk beeld van wat je precies doet en aan wie jij je producten of diensten aanbiedt. Vervolgens zal hij een zoekwoorden onderzoek doen. Dit onderzoek zal uitwijzen welke woorden er strategisch in de webteksten geplaatst kunnen worden om een betere positie in Google te kunnen krijgen.
Kunnen jouw teksten wel een upgrade gebruiken? Of ben je benieuwd wat een copywriter voor jou kan doen? Neem dan contact met ons op!